The 10.000 Swing Kettlebell Workout

KB swingDe tienduizend kettlebell swing workout is een periode van training die mij veel heeft opgeleverd. Het is een hele opgave, met name om het vol te houden. Voor mij was dit wellicht het zwaarste onderdeel ervan, zowel tijdens training als elke keer weer de training aangaan. Een training bestond uit 500 dubbelhandige swing maken waarbij ik maximale kracht vroeg van mezelf bij elke swing. Het heupgewricht is hier het belangrijkste gewricht. Alle spieren die deze scharnier beweging mogelijk maken worden hierbij goed getraind. De techniek hierbij is wel belangrijk maar daar ga ik niet op in. Waar ik wel op in ga is wat het mij puur heeft opgeleverd.

 

De trainingsperiode duurt maar vier weken waarvan de intensiteit wel hoog ligt. Het vraagt zeker veel discipline maar het bijzondere was dat ik voordat ik begonnen was al wist dat ik dit zou doen. Ik wist nog niet exact wat me te wachten stond omdat ik nog nooit in die mate met een kettlebell getraind had. Deze intrinsieke motivatie heeft mij goed geholpen, wat belangrijk is wil je een doel bereiken.

 

Ik keek er zelfs naar uit, elke keer weer om met de 24 kg kettlebell te gaan swingen. Een uur trok ik er voor uit om de 500 swings te voltooien. Dit deed ik in sets van 10, 15, 25 en 50 herhalingen. Op deze manier volbracht ik 100 swings en zo begon het mentale spel met mezelf. De tien swings zijn makkelijk, het is een lekkere opwarmer voor wat volgen gaat. Je merkt al dat de ademhaling er wat van omhoog gaat. Je voelt goed hoe de spierspanning toeneemt in de bilspieren en de ademhaling versnelt wat. Het is haast jammer om na de tien swings de kettlebell weer neer te zetten. Wanneer mijn ademhaling weer normaal is pak ik de volgende vijftien swings. In de tussentijd houd ik mezelf bezig met wat andere mobiliteit- en krachtoefeningen. De vijftien swings begint toch al een beetje zwaarder te worden, maar bij dit aantal raakte ik nog net niet vermoeid. Het is alsof je het lichaam met al haar energiesystemen aan het prikkelen bent. De derde sessie daaropvolgend is die van de vijfentwintig. Hier wordt het al wat serieuzer en denk je al aan het volgende aantal. De gedachten spelen door je hoofd en het mentale spel is ook begonnen. Na de vijfentwintig swings ben je echt al behoorlijk aan het trainen, zo niet dan is er onvoldoende aanzet van techniek. Het is het tegengestelde van een schommel, als deze zwaait dan blijft deze nog wel even zwaaien en is er een beetje kracht voor nodig de zwaai aan de gang te houden. Bij de swing wil je deze in de beweging telkens weer, op de juiste manier afremmen zodat je met veel explosieve kracht vanuit de heup de bal weer in de tegengestelde richting krijgt.

 

 

KB swingDe vijftig swings is geen pretje. Je hebt uit de vorige ervaring al gemerkt dat het niet leuk is wanneer je het moeilijk krijgt. Je gaat heel makkelijk verzwakken maar des te leuker het ook is daar tegen te vechten. Mentaal maar ook fysiek is het lekker deze uitdaging aan te gaan. Terwijl je bezig bent is het eigenlijk niet zo, want alles wijst erop dat je het liefst die bal weer neer zet. Het is echt een gedachten spel. Wanneer je de eerste twintig swings van de vijftig er op hebt zitten dan besef je nog niet eens op de helft te zitten. “Gedachten uitschakelen”, “alleen maar tellen”, “o ja, blijven geven, die finish is in zicht”, “nog maar dertig”, “nog maar vijfentwintig, yes ik zit op de helft”. En wanneer je bij de dertig bent dan ben je eigenlijk er helemaal klaar mee maar het volhardende aan mezelf zorgde ervoor dat ik doorging. Heerlijk gewoon. “Veertig, o jongens, nog maar tien, dat trek ik ook nog wel”. “BAM, vijftig”! En ik zet de bal neer met de laatste krachten die ik heb. “I did it”.. en dat nog vier keer. Het is op dat moment enerzijds heerlijk, alleen even die training, even het afzien en kijken waar mijn comfort grens ligt en wetende dat ik daar overheen ga. Niet wetende hoe dat voelt maar wel een idee hebben en elke keer weer voelt dat geweldig.

 

Wat heeft het mij opgeleverd in de praktijk? Voordat ik aan deze uitdaging begonnen was heb ik zowel met links als met rechts enkel handig aan een stang gehangen. Ik merkte toen dat mijn linkerhand beduidend minder krachtig was en ik niet zomaar even kon blijven hangen. Dit deed ik laatst weer nadat ik de tienduizend swings erop had zitten. Ik merkte nauwelijks een verschil tussen links en rechts, mijn knijpkracht was duidelijk een stuk sterker geworden. Logisch natuurlijk. Verder moet ik zeggen dat ook de definitie van de buik er echt beter op geworden is. Ik ben een stuk krachtiger geworden vanuit de heup, wat natuurlijk ook niet uit de lucht komt vallen. Overigens ben ik benieuwd wat voor een resultaat mij dit oplevert in mijn volgende training. Want ben ik echt sterker geworden? Of ben ik sterker geworden in de kettlebell swing. Daar ga ik achter komen. Waar ik maar weer eens achter gekomen ben is dat het heel belangrijk is een doel te hebben waarvoor je met jezelf die afspraak maakt. Jezelf voor de gek houden is het ergste wat je kunt doen. Zorg voor die uitdaging, zoek het op en vind hulp bij anderen die je daarbij eventueel kunnen helpen.

 

Ook benieuwd naar wat het jou oplevert? Ga een uitdaging aan en mocht je mijn hulp daarbij nodig hebben dan hoor ik dat graag. Laten we samen een uitdaging aan gaan, wat is jouw doel?

 

 

JK sport | Puur. Persoonlijk. Resultaat. 

Ga terug

Zoeken

Bel mij terug

Facebook