7 tips om het lichaam beter te laten functioneren

Zit je niet lekker in je vel en ben jij op zoek naar de manier om jouw lichaam beter te laten functioneren? Je zal al wel door hebben dat het lichaam behoorlijk complex is. Het lijkt soms onbegonnen werk om het een beetje beter te laten functioneren.

Deze 7 tips zijn bedoeld om jou bewust te maken van jouw lichaam & leefstijl.

  1. Zorg ervoor dat je elke ochtend een goed ontbijt tot je neemt en neem daar de tijd voor.
  2. Plan jouw lunch zodat je niet door de drukte van de dag het vergeet.
  3. Het avondeten / diner moet niet een te grote portie zijn.
  4. Het lichaam is gemaakt om te bewegen, zorg voor jouw dagelijkse lichaamsbeweging.
  5. Te lang niet bewegen zorgt voor pijn en luiheid.
  6. Zorg voor controle in elke beweging die je maakt.
  7. Neem het slapen serieus, elke avond weer.

Goed eten betekent dat je gezond en gevarieerd eet. Mocht je al wat meer willen weten over voeding dan raad ik je aan hier even te kijken. Eten wanneer je met van alles tegelijk bezig bent is niet optimaal. Voor mensen met een niet verslecht werkend verteringssysteem hebben baat bij alle aandacht voor het eten. Dat betekend goed kauwen en de tijd nemen voor jouw ontbijt, lunch en avondeten. Ga zitten en geniet met volle teugen.

We leven in een maatschappij waarbij de norm bewegen ver onder de maat ligt. De houding zitten en hangen komt meer voor dan staan en als we staan zijn we te verzwakt om deze positie goed in stand te houden. Op de juiste manier zitten is voor veel mensen al een opgave. Doordat we druk zijn met ons werk vergeten we de tijd en kan het maar zo zijn dat je alweer te lang achter elkaar niet bewogen hebt. Het lichaam wil bewegen, anders gaat het onrustig worden, lui en pijn zijn hier concrete voorbeelden van. Kijk maar eens naar jezelf wat je vaak als eerste doet wanneer je de auto uitkomt na een lange rit, of als je wakker wordt. Het lichaam heeft behoefte aan beweging en het stomste wat je kunt doen is het niet doen. Maak dus tijd om jouw dagelijkse portie lichaamsbeweging te pakken. Dit kan op veel verschillende manieren, het is maar net waar jouw interesse ligt en welke sport je dus beoefent. Wanneer je een doel hebt (of deze niet weet dan heb ik hier wat voorbeelden voor je: 5 verschillende doelen) dan is het makkelijker voor je om je er ook aan te houden en dagelijks daar aan te werken. Je zult merken wanneer je er aandachtig mee bezig bent dat het steeds beter zal gaan.

Controle hebben over iedere beweging die je maakt is essentieel om niet geblesseerd te raken. Blessures ontstaan door verschillende oorzaken. Te lang niet bewegen (doe het maar eens en je gaat het vanzelf merken, of je herkent jezelf hierin) kan de oorzaak zijn van een blessure. Dit heeft te maken met dat het lichaam onder belast is en niet aan de gevraagde functie kan voldoen. Je hoofd stoten tegen een deurpost is een heel duidelijk voorbeeld van een blessure, je weet immers wat de oorzaak is. Bewegingen maken met controle betekent dat je niet compenseert. Stel je maar eens voor dat je een dienblad vasthoudt en het glas wat erop staat moet exact in het midden staan. Anders raak je uit balans of je moet een blijvend corrigerende beweging maken om het geheel in balans te houden. De snelheid doet ook ontzettend veel met of jij de controle weet te behouden. Kijk maar naar je handschrift wanneer je snel of langzaam schrijft, deze wordt vaak mooier wanneer je met precisie kunt schrijven (hoe sneller hoe minder kwalitatief de beweging). Wanneer jij last hebt van een blessure raad ik je aan even naar de volgende pagina te gaan; hier staat informatie over een zeer effectieve manier van behandeling. 

 

Wanneer jij deze tips ter harte hebt genomen hou dan voor jezelf bij of er ook andere factoren in jouw dagelijkse leven veranderen. Leer jezelf het beste kennen door bewust met deze tips om te gaan.

Herken jij jezelf hier al in of heb je het idee er wat mee te kunnen? Laat het me weten in een reactie of deel jouw ervaring zodat anderen hierdoor geïnspireerd raken.

 

gezonde leefstijl

Ga terug

Zoeken

Bel mij terug

Facebook