Belangrijk om krachttraining te doen

Er zijn genoeg redenen te verzinnen om niet aan krachttraining te doen. De belangrijkste reden dat je niet aan krachttraining doet is omdat je het niet ervaren hebt. Naast dat je krachttraining ervaren moet hebben om met eigen woorden te kunnen beschrijven wat het voor je betekent zijn er de redenen waarom je het wel zou moeten doen. Krachttraining lijkt misschien een saaie bezigheid maar zodra je de smaak te pakken hebt, resultaat gaat zien en steeds beter in je vel gaat zitten, wil je niets liever en behoud je het als onderdeel van een gezonde levensstijl.

 

Genoeg redenen om aan krachttraining te doen

  • Afvallen c.q. vetverbranden

De grootste reden voor veel mensen om toch te beginnen met fitness is het verliezen van overtollig vetmassa. Hoe je dit het beste kunt doen is niet alleen aan cardio training te doen maar vooral de krachttraining goed op te pakken. Door zeker drie maanden een leefstijl te leiden waar krachttraining minstens twee keer per week wordt uitgeoefend kun je een goed resultaat behalen op het gebied van hoe je er uitziet. Doordat de verhouding vetmassa en spiermassa verandert naar een gezondere verhouding zullen alle lichaamsprocessen beter in balans zijn. Je ziet er niet alleen beter uit maar je voelt je er ook beter door.

 

  • Preventief, blessures voorkomen

Door sterkere spieren neemt de kans op blessures af. Afhankelijk van de beoefende sport blijft het risico bestaan maar binnen de fitness is deze kans niet groot. Toch zijn er een hoop mensen die met krachttraining een blessure oplopen, dit komt puur door de techniek waarmee herhaaldelijk getraind wordt waardoor deze blessure kans loopt te bestaan. Zorg in dit geval altijd dat jouw basis aan bewegingen goed zijn voordat je verder het niveau omhoog brengt.

 

  • Sterke en gezonde botten

Een andere reden voor de ouder wordende mens is het behoud van sterke botten. Naarmate we ouder worden neemt de botdichtheid af en neemt de kans op osteoporose toe. De kans op botbreuken neemt hierdoor snel toe en het risico op grotere blessures dus ook. Voorkom met krachttraining dat de functie van spieren en botten achteruit gaan. Blijf dus functie vragen en zorg dat het lichaam daardoor gevoed blijft zich sterk te houden.

 

  • Snelle stofwisseling

Een snelle stofwisseling is waarvoor je ook traint. Het is inmiddels algemeen bekent dat wanneer je meer spier hebt je meer verbrand, ook in rust. Dus jouw stofwisseling neemt toe wanneer je door krachttraining je spiermassa meer laat worden.

 

omtrek, kracht, spier

Ga terug

Zoeken

Bel mij terug

Facebook