Het ontstaan van stress

Hoe gaat het met jou? “Goed, en met jou?” Dat is wat veel mensen vaak zeggen wanneer je ze hetzelfde vraagt. Het antwoord is vaak oppervlakkig, ongeacht hoe het met je gaat. Is het werkelijk de reden zo’n antwoord te geven omdat je geen zin hebt om een heel verhaal op te hangen aan de persoon die het je vraagt? Of komt het omdat je veel aan je hoofd hebt en je jezelf ook nog eens niet wil druk maken over het feit hoe het werkelijk met je gaat?

 

Vraag jij jezelf dat wel eens af? Sta je erbij stil? Kijk daar maar eens naar en stel jezelf de vraag eens: “hoe gaat het met mij”?

 

Wat is stress?

Stress kan positief en negatief zijn. We hebben positieve stress nodig om bijvoorbeeld goed te kunnen presteren voor leuke en spannende dingen zoals een uitdagende hobby, vakantie of promotie of je verjaardag (toen je nog kind was). Gelukkig is er ook de negatieve stress die ervoor zorgt dat jouw lichaam in staat is net iets meer te kunnen dan normaal. Het boost jouw lichaam naar buitengewone prestaties. Dingen die je van jezelf eigenlijk niet kent zoals acute stress bij bijvoorbeeld een brand of een ander gevaar zoals achterna gezeten worden door een hond. Iedereen reageert anders op stress situaties. De gedachten (bewust en onbewust) spelen een rol hierbij hoe je stress ervaart en hoe je hiermee omgaat. Het wel of niet kunnen ontspannen, tijdens of na een dergelijke situatie van stress, is het verschil in hoe iemand om kan gaan met stress.

 

Chronische stress

Het langdurig aanhouden van negatieve stress zorgt ervoor dat het vrijgekomen hormoon cortisol een te hoge waarde krijgt. Dit verstoord jouw balans en heeft zeer schadelijke gevolgen voor jouw gezondheid. Tegenwoordig moeten we veel. We zien dit terugkomen in het dagelijkse leven zoals werk, gezin onderhouden, huishouden, sporten, familie en vrienden, social media en ga zo maar door. Er is eigenlijk heel veel te doen en de dag lijkt haast te kort om al deze dingen gedaan te krijgen. En daarbij komt nog eens kijken dat je ook nog moet ontspannen. We komen tijd te kort.

 

Gevolgen

Het is heel populair, lekker druk zijn. “Hoe gaat het met je”? “Ja, wel goed, ik ben erg druk met van alles en dat houdt me bezig”. Je danst uit de maat wanneer je een keer afzegt en een avondje thuis te blijven. Het is tegenwoordig gek om eerst aan jezelf te denken en daarna pas anderen. Het gekke is, we kiezen er allemaal zelf voor en misschien laten we ons door elkaar veel te veel beïnvloeden. Te lang stress ervaren zorgt uiteindelijk voor een ophoping aan spanning en het lichaam is niet goed in het herstellen van de balans. De energie is moeilijk meer op te brengen en het lichaam schreeuwt heel hard om eindelijk eens die rust te pakken. Vaak is het te laat en raken mensen ziek en kunnen zij niets anders doen dan inderdaad, wel een keer luisteren naar het lichaam wat het al een hele tijd geleden aan had gegeven.

 

Oplossing

Het is heel typisch en menselijk lijkt wel, we roepen vaak preventief bezig te zijn zodat de situatie niet uit de hand loopt. Maar moet je eens heel goed naar jezelf luisteren. Voor die mensen die nergens last van hebben zullen het ook beamen en werkelijk antwoord kunnen geven op de vraag ‘hoe gaat het met je?’. Hou jezelf niet voor de gek en kijk bewust naar de situatie, welke deze dan ook is en om welke factoren het dan ook zal gaan. Of het nu je werk is of jouw sport of de relatie met jouw vriend of vriendin. Alles heeft een nadelig effect op jouw gezondheid wanneer stress te lang aanhoud en je er niets mee doet. Doe er wat mee, negeer het niet en hou jezelf en anderen niet voor de gek. Waak over de realiteit en zorg dat je het leven in balans brengt door te geven en nemen bij het inspannen en ontspannen.

 

stress, ontspannen, JK sport

Ga terug

Zoeken

Bel mij terug

Facebook