Voeding

Lekker en gezond eten gaan perfect samen. Het beste is om biologische voeding te eten. Maar hoe weet je wat gezonde voeding is? En hoe weet je wat jouw lichaam echt nodig heeft? Hoe herken je wat goed voor je is tussen al die calorierijke, bewerkte voeding, vinkjes, lightproducten en keurmerken? De volgende basics helpen je op weg.

WAAROM GOEDE VOEDING BELANGRIJK IS EN DIËTEN NIET WERKEN

Als je (snel) wilt afvallen, lijkt het logisch om gewoon te zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft. En inderdaad, aan het begin vliegen de kilo’s er waarschijnlijk vanaf omdat je lijf je vetreserves gaat aanspreken. Maar wat gebeurt er als je zo’n dieet langere tijd volhoudt? En wat als je je oude eetpatroon weer oppakt? Uiteindelijk ebt het effect van zo’n dieet weg en kom je weer aan: Het bekende jojo-effect. Frustrerend! Maar ook verklaarbaar.

Na verloop van tijd schakelt je lichaam namelijk over op de spaarstand omdat het niet zomaar alle vetreserves op wil maken. Een soort oeroude beveiliging om je te helpen overleven in tijden van voedseltekort.

Dus. Minder eten werkt niet tegen overgewicht. Anders eten wel. Ik leg je graag uit hoe, maar lees hieronder vooral ook zelf wat je nu al kunt doen. Of ga meteen naar GRATIS VOEDINGSADVIES om te lezen hoe je direct kunt starten met een gezond voedingspatroon.

Waaruit bestaat een gezond eetschema?

Een gezond eetpatroon ontwikkel je door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Door je dag te beginnen met een gezond ontbijt en af te sluiten met een gezonde maaltijd bestaande uit gezonde voedingsmiddelen zul je merken dat je al snel progressie maakt. Maar waaruit bestaan die gezonde voedingsmiddelen nou eigenlijk? Ik heb een overzicht voor je gemaakt.

KOOLHYDRATEN

Eet niet te veel koolhydraten. Koolhydraten zijn onmisbaar, dus schrap ze zeker niet helemaal! Maar als je er te veel binnen krijgt wordt het uiteindelijk opgeslagen als vet.

Zorg dat je vooral goede koolhydraten binnenkrijgt. Deze zitten bijvoorbeeld in groenten, fruit, rijst, boekweit, quinoa, amaranth, teff, johannesbroodpitmeel, havermout en aardappelen.

“Slechte” koolhydraten uit bijvoorbeeld suiker zorgen voor een zeer snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, gevolgd door een zeer snelle daling. Dat kun je merken doordat je vervolgens moe, duf, slaperig of zelfs weer hongerig wordt. Dat is onaangenaam, maar niet het ergste.

De snelle stijging van je bloedsuikerspiegel zorgt namelijk voor een flinke hormonale reactie. Je alvleesklier gaat snel veel insuline aanmaken om je bloedsuiker weer te laten dalen. Het is alsof je een prachtige oldtimer start, optrekt tot 120 kilometer per uur en hem na 200 meter weer parkeert. Dat houdt zo’n oldtimer niet lang vol…

EIWITTEN

Eiwitten zorgen voor energie en bouwstoffen.

Alle lichaamscellen bevatten eiwit, denk hierbij aan spieren, organen, botten, zenuwen en bloedcellen. Het lichaam is in staat zelf eiwitten te maken, maar bepaalde soorten aminozuren (één van de bouwstenen van eiwitten) moeten uit voeding gehaald worden. Hoeveel eiwit je nodig hebt uit voeding is afhankelijk van je leeftijd, geslacht, gewicht en levensstijl. Het lichaam kan geen voorraad aanleggen van eiwit dus moet je ze dagelijks opnieuw eten. De beste bronnen van eiwitten zijn: eieren, zuivel, peulvruchten, graanproducten, noten en zaden, maar ook vlees, gevogelte en vis.

VETTEN

Je lichaam heeft vetten nodig als brandstof, bouwstof van cellen en als transportmiddel voor onder andere bepaalde vitaminen en hormonen.

VERZADIGDE VETTEN

Door alle negatieve verhalen over verzadigde vetten denk je misschien dat je alleen onverzadigde vetten zou mogen eten. Maar ook verzadigde vetten bevatten stoffen die je lichaam nodig heeft. Eet daarvoor bijvoorbeeld roomboter, vet rundvlees, cacaoboter of kokosvet.

ONVERZADIGDE VETTEN

Onverzadigde vetten bestaan uit omega 3-6-9 vetzuren.

Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetten. Ze hebben als bijzondere eigenschap dat ze ontstekingsremmend werken. Jammer genoeg krijg je hier vaak te weinig van binnen. Je vindt ze in vette vis, lijnzaad, chiazaad en hennepzaad.

Omega 6 vetzuren is tevens een meervoudig onverzadigd vet. Deze krijg je vaak vanzelf al voldoende binnen. Gezonde bronnen hiervoor zijn zaden, noten en granen.

Omega 9 vetzuren zijn enkelvoudig onverzadigde vetten. Dit is het enige vetzuur dat ons lichaam zelf kan aanmaken door eigen lichaamsvet om te zetten. Bovendien krijgen de meeste mensen deze soort vanzelf voldoende binnen via voeding. De beste bronnen zijn extra vierge olijfolie en avocado.

Al deze vetten hebben we dus nodig. Belangrijk is dat we ze in de juiste verhouding binnenkrijgen.

GRATIS VOEDINGSADVIES

De juiste verhouding van koolhydraten, vetten en eiwitten is voor ieder lichaam en voor iedere leefstijl verschillend. Een sportdieet vraagt om een andere samenstelling dan een patroon om een gezond gewicht te bereiken. Vind je het allemaal wat ingewikkeld klinken? Wil je graag weten hoe jij deze kennis kunt toepassen in een gezond eetpatroon? Ik geef je graag een vrijblijvend en passend advies over jouw voedingsgewoonten. Download het JK sport Voedingslogboek en noteer daarin een week lang elke maaltijd en alle tussendoortjes. Stuur jouw ingevulde logboek op en ik stuur jou een gratis advies op maat waar je direct mee aan de slag kunt. Je zult merken hoe lekker en toch makkelijk het is om echt gezond te eten.

Een gezonde leefstijl is naast goede voeding ook afhankelijk van voldoende beweging. Als personal coach en trainer Hormoonfactor kan ik je helpen sport, voeding, mentaliteit en stressmanagement op de juiste manier te combineren voor een optimale gezondheid.