Voldoende herstel momenten

Deze blog gaat over ‘voldoende herstel momenten’. De laatste blog in de serie blogs over het thema ‘veranderen’. Het is natuurlijk ontzettend logisch dat je voldoende herstelmomenten moet hebben maar waarom komt een groot deel van de mensen hier toch niet aan? CBS meldt dat 1 op de 5 mensen vanaf 12 jaar of ouder slecht slaapt. Dat is 20% en vind ik behoorlijk veel als je het mij vraagt.

Herstellen, wat is dat?

Herstellen gaat eigenlijk over het herstellen van de balans. Het heeft namelijk absoluut geen zin om 15 uur te gaan slapen als je moe bent. Daarmee help je het lichaam niet af te komen van een chronische vermoeidheid. Herstel heeft te maken met balans en dus niet alleen genoeg slaap krijgen. Deze balans uit zich in elke factor van het leven. De leefstijl factoren waar ik het over heb zijn de factoren waar je zelf invloed op uit kan oefenen.

 

Bewegen omdat ik zo moe ben?

Geen energie hebben en dan toch moeten bewegen? Dat werkt toch juist averechts want ik heb toch geen energie? Het klopt wel dat je rekening moet houden met welke mogelijkheden er zijn en dus zul je qua beweging je daarop moeten aanpassen. Maar geen energie hebben en daarom dus niet bewegen is het domste wat je in deze categorie kunt doen. Bewegen zegt het eigenlijk al en dat zorgt ervoor dat factoren in beweging komen. Het lichaam staat verbonden met zoveel dat je het niet kan bevatten haast. Bewegen geeft namelijk ook veel rust juist.

 

Bij welke groep mensen hoor jij?

Nu kan het zijn dat je in jouw leven altijd teveel hebt moeten geven. Dat je het lichaam uitgeput hebt of verveeld hebt met dingen die totaal geen energie opleverde. In dat geval behoor jij tot een groep mensen die zeer gericht en met de juiste activiteiten keuze aan de slag moet gaan. Niks doen en je energie sparen biedt geen oplossing. Dat is de ene kant van de medaille. De andere kant van de medaille is dat wanneer jouw lichaam nog niet zover uitgeput is geweest maar de energie vind ook niet zijn weg meer om werkelijk energiek te zijn. In dat geval zijn de ‘zorgen’ minder groot en is het eenvoudiger om weer fit te geraken. Zo kan je iets meer ‘met hagel schieten’ en zal je sneller verbetering merken in jouw welzijn als je aan de slag gaat voor je eigen gezondheid.

 

Balans is de sleutel tot succes

Balans is altijd de sleutel tot succes. Het maakt niet uit tot welke groep je behoort. Of je nu totaal uitgeput bent of je hebt de energie van je leven: balans is alles. Echter de mensen die uitgeput zijn die kennen het van zichzelf. Zij hebben minder ‘reserve’ om door te gaan met iets wat niet gezond is voor je. De grenzen zijn nog vaag en het lichaam heeft nog veel mogelijkheden om iets aan te kunnen wat niet goed is voor je. Toch maakt het niet uit, voor iedereen geldt dezelfde regel en dat is dat er tijd moet zijn voor herstel.

 

 

Zeg ook een keer NEE

Vaak gaan herstelmomenten over jezelf. Bekijk het ook vanuit het juiste perspectief. Mensen die moe worden doen vaak teveel van iets waardoor er geen tijd overblijft die er werkelijk toe doet. De kernwaardes van deze factoren komen terug in de andere blogs in de serie van ‘veranderen’. Er zit maar 24 uur in een dag en een nacht. Daarvan zul je 7 tot 9 uur moeten slapen om voldoende te herstellen. Om goed te kunnen slapen is er rust nodig. Dat betekent dat er nog meer tijd vrij gemaakt moet worden om de voorbereiding op je slaap te optimaliseren. Daarnaast werken de meeste mensen het grootste gedeelte van hun tijd dus laat dit op zijn minst een leuke tijd zijn. Laat het je energie geven en vooral voldoening. Het moraal hiervan zit hem erin dat je naast al die dingen die je moet doen, niet nog meer MOET. Zeg daarom voldoende NEE tegen al die dingen die uiteindelijk niet het belangrijkste zijn. JIJZELF bent het belangrijkste en daarvoor moet je tijd hebben om daaraan te werken. Zeg daarom NEE tegen meer van dat soort onzin dingen waardoor je meer tijd voor jezelf hebt.

Alleen dan herstel jij jezelf als je ook tijd hebt voor zaken die er toe doen. Herstel jezelf met meer bewegen en training. Train je teveel neem meer rust van jouw fysieke arbeid. Herstel jezelf beter door optimaal te eten, jezelf voeden is dus belangrijker dan jezelf vullen. Omring jezelf met mensen die jou energie geven. Besteed geen tijd aan mensen die jou leegzuigen want tijd en energie is schaars, helemaal als je herstellende bent. Geef jouw kijk op dingen een positieve draai en probeer dus altijd zo positief mogelijk te denken. Negativiteit krijgt makkelijk de overhand vaak en dat is zonde van jouw tijd en herstel. Om jezelf en het herstel kracht bij te staan zal je het juiste doel voor ogen moeten hebben, wees dus realistisch en praat hier wellicht dus over met de juiste persoon voor jou. De klik in samenwerking is namelijk net zo belangrijk, het maakt deel uit van jouw doel.

Ga terug

Zoeken

Bel mij terug

Facebook