Wandelen, hoe moet dat? Inclusief test

Wandelen lijkt zo eenvoudig want vanaf het moment dat we opgroeien zijn we het gaan proberen. En zo zie je maar, door hard je best te doen kom je een heel eind. De volwassen mensen en kinderen dienen als voorbeeld voor de kleine baby. Ze proberen het hoofd te balanceren, van liggen op de rug gaat het naar rollen naar de buik en weer terug. Zitten is een volgende stap en langzaam aan wil het peutertje zich vooruit bewegen want enkel zitten op dezelfde plek is niet voldoende meer. Het wil meer en het wil bewegen. En daar waar de ene baby wat meer hulp nodig heeft dan een ander, het kruipen en zelfs lopen is een doel wat nog ver weg lijkt.

 

We zijn gemaakt om te bewegen

Prachtig om te zien dat een klein mensje van machteloos niks kunnen in staat is te ontwikkelen naar atletische prestaties van hoog niveau. De één heeft meer talent, de ander moet er keihard voor knokken om er te komen. Iedereen heeft het in zich, als je maar graag wilt. Ergens in de ontwikkeling van ons leven stippelt zich een pad uit, waar je interesse ligt en wat het lichaam graag wilt doen. Bewegen is alleen wel een doel van het lichaam waar je mee geboren bent en wanneer je dat in zekere mate nastreeft zal het lichaam goed voor je zorgen zo lang je maar goed voor het lichaam zorgt. Ongeveer na je dertigste levensjaar, zeggen ze, moet je voor je lichaam gaan zorgen. Het is alleen zo jammer dat als je voor die tijd alles verkloot hebt, dat er zoveel in te halen is en de gewenning totaal niet daar is waardoor het voor veel mensen een compleet lastige opgave is. Het leven staat er niet naar maar het wordt ineens een moeten omdat het leven anders problemen geeft omdat het lichaam niet meewerkt.

Deze ‘problemen’ kunnen in heel veel systemen ontstaan. Denk aan bijvoorbeeld het energie systeem, neuro- spier systeem, spier- en skelet systeem, cardiovasculair systeem en het hormonaal systeem. De oorzaak aanpakken geeft de oplossing. Het lichaam heeft een fantastisch zelf herstellend vermogen als het in de juiste richting geduwd wordt. Dat betekent functie vragen waarvoor het lichaam die functie heeft. Een bepaald systeem overbelasten geeft problemen vroeg of laat. Deze compensatie is nooit goed. Het lichaam kan veel hebben maar wanneer je te lang aanhoudt dan verliest het lichaam altijd.

Het lichaam is een prachtig bewegingsapparaat, tenminste als het beweegt zoals het hoort te bewegen. We beperken ons even tot enkel het spier- en skelet systeem en het neuro- spier systeem. Het bewegen van het lichaam moet dagelijks plaats vinden. Elk weefsel wil niet stil staan, dat is het slechtste wat je kunt doen. Dus onze leefstijl waarbij we veel zitten geeft ons hoe dan ook klachten. Mensen die dus het vertikken om het lijf de benodigde beweging te geven kiezen er dus voor het lichaam te verstijven.

 

Ken je dat gevoel van luiheid, het willen verplaatsen van je lichaam en niet stil kunnen zitten. Ik zal je even helpen; na een lange autorit, vaak het eerste wat je doet is je even uitrekken of de benen strekken. Je hebt namelijk te lang  in eenzelfde houding gezeten en het lichaam geeft je signalen in beweging te komen. Het doet wat pijn maar de sensatie is nog niet heel pijnlijk. Even bewegen volstaat en je kunt weer een tijd lang op die billen van je zitten. Nog een voorbeeld; het eerste wat je doet bij het ontwaken na een diepe slaap. Je staat niet zomaar op en gaat aan de slag. Het is toch echt eerst even gecontroleerd in beweging komen, wat rek en spierspanning geven aan het lichaam.

Zo ervaart je lichaam verschillende prikkels, die van mechanisme en die van pijn. Het is als yin en yang. Het lichaam in beweging ervaart minder tot geen pijn dan een lichaam wat niet in beweging is. Zo kan het zijn dat je tijdens hardlopen geen pijn sensatie hebt (even bij het opstarten wel misschien) maar na een tijdje voel je het niet meer. Het gekke is dat je na het hardlopen diezelfde avond of de volgende dag ervaart veel meer pijn te hebben. Dat is omdat de beweegprikkels weer afgenomen zijn en je de pijn sensatie volop geniet. Welke belasting je het beste kunt ondergaan geen pijn te ontwikkelen in sommige gevallen bespreek ik niet in deze blog.

 

Test jezelf of je goed beweegt

Wat ik wel wil toelichten is wat je het beste kunt doen tijdens het wandelen waar je lichaam het meest aan heeft. Je activeert hiermee het neuromusculaire systeem waardoor je de bewegingen in het lichaam juist aanstuurt.

  1. Markeer een plek in het midden van de kamer en ga daar staan met de voeten tegen elkaar aan en de knieën volledig gestrekt.
  2. Met gestrekte armen beweeg je ontspannen naar beneden (dus nee, je duwt niet op kracht jezelf naar beneden) opdat je met de vingers (of vuisten, of platte handen) de grond aanraakt of richting grond beweegt (onthoud wat de afstand is tussen de grond en jouw vingers). Let op: knieën blijven gestrekt.
  3. Je staat rechtop en met gestrekte armen en handpalmen tegen elkaar wijs je vooruit op schouder hoogte en je roteert gecontroleerd naar links en naar rechts. Je heup draait NIET mee. Kijk waar je heen wijst en onthoud beide kanten.
  4. Wandel nu minimaal 80 stappen waarbij je linker schouder vooruit gaat en op hetzelfde moment gaat je linker been naar achteren. Zo loop je met rotatie van de wervelkolom lekker ontspannen met grote bewegingsuitslag heen en weer.
  5. Doe de stappen 1 t/m 3 nogmaals en ervaar het verschil.

Wil jij direct ervaren wat jouw manier van bewegen voor een invloed heeft op het functioneren van jouw lichaam? Wandel dan minimaal 80 stappen op de manier zoals je altijd loopt. Denk er niet bij na maar herpak wat je gewend bent te doen. Doe dan weer stap 1 t/m 3 en ervaar je bewegingsuitslag.

 

Voor de Vierdaagse wandelaars onder ons

Het wandelen heeft heel veel invloed op hoe we ons voelen. Want het is een beweging die ons van A naar B brengt. Door het juist bewegen verplaatsen we ons op een activerende manier. Los van het feit of je voldoende belastbaar bent voor de kilometers die je in vier dagen wandelt kan het je enorm helpen. Zo overdreven lopen met grote bewegingsuitslag kost meer energie, dus respect als je het op die manier uit kunt wandelen. Wanneer het nieuw voor je is zou ik er niet voor kiezen op deze manier te wandelen al die kilometers omdat het een andere belasting is. In dat geval kan je de beweging subtiel toepassen en eens in de zoveel tijd extreem toepassen.

Het is ook interessant om te kijken hoe andere wandelaars lopen. Als je snapt hoe het bewegingsapparaat hoort te bewegen, kan je goed de verschillen onderscheiden en het op jezelf projecteren.

 

Stel nu dat je bij de test merkt dat je het erg lastig vind om het gecontroleerd toe te passen geeft dat eigenlijk al weer dat de connectie tussen het centrale zenuwstelsel en de spieren niet optimaal is. Je moet er te hard bij nadenken en het gaat niet vanzelf. Oefening baart kunst, doorzetten dus. Merk je bij de test dat je er juist stijver door bent geworden dan is er een reden dat het lichaam niet op die manier wil bewegen en het juist die beweging ontwijkt. Het lichaam heeft op die manier een compensatiemechanisme te pakken wat verholpen moet worden. Als het namelijk niet meer kan compenseren dan gaat het pijn doen ergens. Alles zit aan elkaar vast en heeft invloed op elkaar. Hoe dit precies werkt leg ik een andere keer uit.

 

Heb je hulp nodig bij het beter functioneren van het lichaam? Met een aantal trainingen help ik je erg goed op weg. Voor de Vierdaagse wandelaars, alvast heel veel succes en veel plezier de komende week! Geniet! Ervaar! En presteer zonder te falen!

wandelen

 

Ga terug

Zoeken

Bel mij terug

Facebook